Skip to main content
Zoeken

Drama - Acteren

De opleiding Acteren van het RITCS is uniek in zijn eigenzinnigheid.

Impressie Bachelor Master Vakken en toelatingsproef Alumni Het kernteam Docenten Meer weten?

Bekijk video op YouTube

Op het RITCS ben je meer dan een acteur die simpelweg optreedt. Je bent een makende speler! Vanuit plezier, reflectie en inzicht doe je voorstellen op de vloer, experimenteer je en maak je theater. Als speler maak je deel uit van het creatieproces en probeer je dit zo levendig en relevant mogelijk te houden. In de dagelijkse training en specifieke workshops werk je aan je materiaal: je stem en je lichaam. Samen met onze docenten, mentoren en student-collega's ontdek je wat jou uniek maakt, ontwikkel je je sterke punten en word je aangemoedigd om je grenzen te verleggen. We bestuderen tradities, maar in deze opleiding zijn er geen strikte regels over genres of methodes. 

Naast theoretische kennis delen we veel 'best practices' van professionele makers en spelers die actief zijn in het hedendaagse internationale podiumkunstenlandschap. Tijdens de vele praktijkoefeningen kom je verschillende visies en opinies tegen die je uitdagen, verrijken en sterker maken als speler. Naast georganiseerde of collectieve maakprocessen krijg je jaarlijks ook ruimte om je eigen solo performance of voorstelling te creëren. Door onze Europese uitwisselingen en stages krijg je inzicht in verschillende speelstijlen en bouw je een veelzijdig en internationaal portfolio op.

Als deze biotoop je aanspreekt, nodigen we je uit om verder op ontdekking te komen. Werk samen met je medestudenten aan de toekomstige vormen van theater en vertel de actuele en belangrijke verhalen van vandaag.

Drama acteren

Bachelor

De Bacheloropleiding Acteren (3 jaar) richt zich op de ontwikkeling van veelzijdige en intelligente spelers en performers die in staat zijn om zich de techniciteit van het spelen op een persoonlijke wijze toe te eigenen. Elk jaar bestaat uit drie spelateliers van 8 tot 10 weken die telkens door een andere regisseur geleid worden. Een spelopdracht kan resulteren in 1 consistent toonmoment, maar kan ook bestaan uit meerdere 'oefeningen' met elk een specifieke pedagogische finaliteit (bijvoorbeeld werken rond specifieke scènes of vormen van taligheid). Tijdens zo'n atelier krijg je elke ochtend stem- en lichaamstraining. Een jaarmentor begeleidt het parcours van elke student.

Daarnaast krijg je, samen met de studenten regie, een brede en gedegen intellectuele en historische vorming (cultuurgeschiedenis, kunstgeschiedenis, politiek, filosofie) en je maakt kennis met de geschiedenis en de reflectie omtrent theater, performance en andere kunstvormen (theatergeschiedenis, dramaturgie, tekstanalyse, voorstellingsanalyse).

Master

De masteropleiding Drama bestaat uit één opleidingsjaar of 60 ECTS-credits. Je kan daarbij kiezen tussen de afstudeerrichting Acteren of Regie & Schrijven. De master staat in het teken van verdieping. Als masterstudent weet je wat je wil – je kan omschrijven waar je naar op zoek bent. De masteropleiding is een proeve van autonomie en veelzijdigheid: je bewijst in staat te zijn als theatermaker en -speler juiste en intelligente keuzes te kunnen maken en je kan voor je eigen werk de juiste context creëren. In de master wordt nauw samengewerkt met de studenten Podiumtechnieken.

Drama Regie & Schrijven heeft een Nederlandstalig of Engelstalig opleidingsparcours. De Master Drama Acteren kan je enkel in het Nederlands volgen.

De Master Drama - Acteren staat in het teken van de verdieping van jouw ambacht als speler. De masteropleiding bestaat uit drie volwaardige spelprojecten waarin je als professionele en onderzoekende speler uitgedaagd zal worden, in elk project vanuit een ander theatraal universum. Telkens is het eindresultaat een volwaardige voorstelling met bijhorende speelreeks (en eventueel tournee). Elk project wordt geregisseerd door een regisseur of speler met een uitgesproken visie op het spelersambacht.

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS-fiches van onze opleidingen kan terugvinden.

Brochure

De algemene brochure van Drama en Podiumtechnieken vind je hier.

Toelatingsproef

Wil je starten aan deze opleiding, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef bestaat uit drie onderdelen: een dossier, een intake- of selectiegesprek en een werkweek.Lees hier meer over de toelatings­proeven.

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs.

Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

  • In 2023 beoordeelden externe peers de kwaliteit van deze opleiding. Lees het volledige rapport van de peerreview.
  • Het College van Bestuur van EhB besloot deze opleiding te borgen voor de periode 2024 tot 2026 in het borgingsbesluit.
  • De kwaliteitsfiche toont een overzicht van de sterktes en groeikansen van deze opleiding.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc. Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

Alumni

Gorges Ocloo

De alumni van de theateropleiding blijven voor meer dan 80% actief in de podiumkunstensector. Ze stoten door naar sturende posities binnen theaterhuizen en (eigen) gezelschappen maar zijn ook actief in de media, audiovisuele of beeldende sector. Door de persoonlijke begeleiding en aanpak van ons pedagogisch programma maken onze alumni heel eigen werk dat niet door één bepaalde scholing herkenbaar is. Onze internationaal actieve alumni zijn bijzonder door deze eigenheid en de maatschappelijke betrokkenheid van hun werk.

Overzicht

Het kernteam

Renée Goethijn

Vakhoofd Drama renee.goethijn@ehb.be

Renée Goethijn (°1987) volgde de makersopleiding aan het RITCS. Haar artistiek werk is een wisselwerking tussen een individueel parcours en samenwerkingsverbanden. Ze maakt beeldende, absurde voorstellingen die zich op een kritische manier verhouden tot onze samenleving. Eerder maakte ze voorstellingen bij Kc Nona, Kunstenwerkplaats KWP en Monty. Renée doet ook regelmatig (eind)regies voor andere gezelschappen. In 2014 richtte ze samen met een aantal andere ex-RITCSers de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.) op, een horizontaal verbond van zestien theatermakers. Verder is ze één van de vaste begeleiders van Jong Gewei/Kloppend Hert en docent en mede-vakhoofd Drama aan het RITCS.

Renée Goethijn

Georgina Teunissen

Vakhoofd Drama georgina.teunissen@ehb.be

Georgina del Carmen Teunissen studeert af als danseres aan het Conservatorium in Antwerpen. Later behaalt ze een pedagogisch diploma aan Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Georgina werkt als bewegingscoach, docent en mentor. Haar fascinatie voor de grens tussen het theatrale en het fysieke, tussen de verbeelding en de realiteit is terug te vinden in haar samenwerkingen. Georgina is betrokken bij verschillende gezelschappen o.a. Union Suspecte, Kendell Geers, Wim Vandekeybus, Troubleyn, Kloppend Hert, Gust Van den Berghe, Het Paleis, BRONKS e.a. Georgina is deel van de artistieke kern van Jong Gewei/Kloppend Hert en TransfoCollect en is docent en mede-vakhoofd Drama aan het RITCS. 

Georgina

Hendrik De Smedt

Opleidingshoofd Dramatische Kunsten en Podiumtechnieken hendrik.de.smedt@ehb.be

With a master in drama at the RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) in Brussels, Hendrik De Smedt developed his professional career as a freelancer in the international field of performing arts. In 2009 he started A Two Dogs Company, the structure supporting the artist Kris Verdonck. He was for five years the managing director and production manager of the company. In 2015 he became director (ad-interim) of Het Theater Festival Vlaanderen, the annual Flemish festival of performing arts. In June 2016 he graduated at the Vlerick Business School (B) with an Executive MBA. At the moment he is lecturer at RITCS and free-lance project manager for A Two Dogs Company and Mophradat (formerly know as The Young Arab Theatre Fund).

Veerle Joos

Adjunct-Opleidingshoofd Drama & Podiumtechnieken veerle.joos@ehb.be

Na haar opleiding Theaterwetenschappen (Universiteit Gent) kruiste Veerles pad het Brussels gezelschap CREW waar ze als productieleider werkte. Tegelijkertijd werkte ze een postgraduaat Cultuur- en Kunstmanagement af. Na enkele jaren koos ze ervoor om bij het RITCS aan de slag te gaan als plannings- en productieverantwoordelijke van de theateropleiding, waar je haar nog steeds kan vinden.

Katrien Van Langenhove

Assistent Theateropleiding - Drama & PT katrien.van.langenhove@ehb.be

Katrien Van Langenhove is germaniste en theaterwetenschapper. Ze werkt als assistente voor de opleiding drama van het RITCS en is betrokken bij diverse artistieke en wetenschappelijke onderzoeksprojecten. Ze doceert Voorstellingsanalyse in 2e Bachelor Drama.

Overzicht docenten

Hier vind je het volledige overzicht van onze toegewijde docenten, de drijvende kracht achter elke opleiding. Ze inspireren en vormen elke dag onze studenten, met passie en expertise.

Docenten

Meer weten?

Neem contact met ons op of kom langs op onze infomomenten.