Lize Spit
Lize Spit studeerde in 2016 af aan het RITCS en debuteerde met de roman 'Het Smelt'. Het won in 2016 De Bronzen Uil voor het beste Nederlandstalige debuut.
In de Schrijfopleiding word je ingewijd in de kunst van het vertellen. Je leert er hoe je verhalen kunt creëren voor diverse genres en media.
In de Schrijfopleiding word je ingewijd in de kunst van het vertellen. Je leert er hoe je verhalen kunt creëren voor diverse genres en media.
De basis is het fictiescenario. Na een uitgebreide algemene kennismaking met het audiovisuele medium, bekwaam je je verder in de vaktechnische en theoretische aspecten van het scenarioschrijven. Naarmate de opleiding vordert, verruimt de blik naar andere vertelvormen en verhaaltradities. Ook radio, documentaire en animatie komen aan bod, net als proza, theater, graphic novel, ... Door deze multidisciplinaire aanpak leer je de gelijkenissen en verschillen tussen de uiteenlopende narratieve vormen beter begrijpen en gebruiken. Je krijgt ook de kans om te ontdekken waar je persoonlijke talenten en voorkeuren liggen, zodat je kan afstuderen met een volwaardige masterproef in de schrijfdiscipline van je eigen keuze.
De schrijfopleiding steunt op twee belangrijke pijlers: het aanleren van schrijfvaardigheden en het ontwikkelen van een persoonlijk parcours. In theoretische lessen, workshops en ateliers wordt ruim aandacht besteed aan het verwerven van de nodige theoretische kennis en ambachtelijke vaardigheden om een verhaal op een goede manier te vertellen. Gaandeweg komt het accent steeds meer te liggen op het ontwikkelen van je eigen stijl en persoonlijkheid. Een team van bekwame docenten, die vaak met beide voeten nog stevig in de praktijk staan, begeleidt je in de moeilijke zoektocht naar een eigen stem. Het accent verschuift van ‘Hoe vertel ik een verhaal?’ naar ‘Welk verhaal wil ik vertellen en waarom?’
Het doel is om inventieve en veelzijdige verhalenmakers op te leiden die na hun studie in diverse disciplines en werkomgevingen aan de slag kunnen. Want, of je nu alleen werkt of in een schrijfteam, in opdracht of op eigen initiatief, voor audiovisuele fictie, proza of theater, de essentie blijft steeds dezelfde: je creëert een verhaal voor een publiek, een verhaal dat boeit en raakt.
Tijdens het eerste jaar van de bacheloropleiding ontdek je als student schrijven samen met de studenten regie, productie, cinematografie, sound design en editing samen de audiovisuele basisbegrippen. Je wordt ondergedompeld in een bad van Kunst, Cultuur en Filmgeschiedenis, krijgt je eerste scenario-, regie- en productielessen en hebt gezamenlijke praktijk Fictie en Documentaire. Hier wordt de kiem gelegd voor de latere samenwerkingen, elk vanuit de eigen, steeds meer gespecialiseerde discipline. Terwijl het jaar vordert, wordt de aanpak steeds meer praktijkgericht. Je schrijft, regisseert en produceert projecten voor fictie en non-fictie. Zo krijg je de kans om te ontdekken waar je talenten liggen en kan je op het einde van het jaar een weloverwogen keuze maken.
Kies je voor schrijven, dan ga je je verder bekwamen in de kunst van het vertellen. Je volgt nog gezamenlijke lessen met andere studenten van de school, maar krijgt ook aparte schrijfvakken als dramaturgie en tekstanalyse. Individuele oefeningen bieden je de kans om onder begeleiding van ervaren docenten je schrijfvaardigheden aan te scherpen in diverse genres en disciplines. Tegelijkertijd blijf je verhalen ontwikkelen in samenwerking met de studenten Regie, Animatie, Productie, Radio en Dramatische Kunsten. Zo doe je de nodige praktijkervaring op.
Het masterjaar staat hoofdzakelijk in het teken van
de masterproef. In de bachelorjaren heb je de nodige ambachtelijke schrijfvaardigheden verworven, maar gaandeweg komt
het accent steeds meer te liggen op het ontwikkelen van een persoonlijk parcours. In de master is er tijd voor meer verdieping en reflectie. Diverse lessen en workshops staan ook helemaal in functie van de masterproef. Docenten nemen aparte deelaspecten van je masterproef nauwkeurig onder de loep en helpen je zo om je persoonlijke visie op personages, thema en verhaalstructuur diepgaander te ontwikkelen.
Tegelijk maak je onder het mentorschap van een zelfgekozen promotor een schriftelijk werk in de discipline van je eigen keuze: scenario, proza, theater, graphic novel… Deze masterproef wordt op het einde van het jaar voorgelegd aan een jury van onafhankelijke professionelen. Zij beoordelen de vormelijke en inhoudelijke waarde van je werk naar de meest hedendaagse, professionele normen.
Heb je al een diploma en wens je graag een verkort traject schrijven te volgen dan kan je deelnemen aan de toelatingsproef voor het verkort traject. Je volgt een schakelprogramma wanneer je vanuit een professionele bachelor naar een Master wil doorstromen. Een voorbereidingsprogramma volg je wanneer je een academische opleiding hebt genoten en wil doorstromen naar onze Master. Beide zijn ‘verkorte’ programma’s en geven geen recht op het bachelordiploma, wel recht op toegang tot de master.
Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden. De ETCS fiches voor het verkort traject vind je hier.
De algemene brochure van de academische opleidingen Audiovisuele Kunsten vind je hier.
Wil je starten aan deze opleiding, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef bestaat uit drie onderdelen: een dossier, een intake- of selectiegesprek en een werkweek.
Lees hier meer over de toelatingsproeven.
Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs.
Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:
De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.
Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.
Patrick studeerde in 1985 af aan het HRITCS (Beeld-Geluid-Montage). In 2010 behaalde hij nog een Master in de Audiovisuele Kunsten (Documentaire). Bij de start van VTM gaf hij mee vorm aan de montages van de nieuwsdienst. Al gauw werd Vlaanderen te klein en zwierf hij de wereld rond op zoek naar brandende actualiteit voor de Britse zenders ITV en Channel4News. De echte doorbraak als monteur kwam door de samenwerking met Woestijnvis voor o.a. De Mol, De Laatste Show, In de Gloria en Man bijt Hond. Sinds 2002 legde hij zich toe op de vernieuwing van audiovisuele opleidingen aan het RITCS en als vakhoofd Editing. Sinds 2016 is hij opleidingshoofd Bachelor en Master Audiovisuele Kunsten.
Rik D’hiet is vakhoofd van de afstudeerrichting Schrijven van het RITCS en coördineert er de werkzaamheden van de onderzoeksgroep Schrijven. Hij doceerde 10 jaar Scenario aan de Universiteit Gent.
Hier vind je het volledige overzicht van onze toegewijde docenten, de drijvende kracht achter elke opleiding. Ze inspireren en vormen elke dag onze studenten, met passie en expertise.
Neem contact met het kernteam hierboven of via RITCS@ehb.be. Je bent ook altijd welkom op onze campus of op onze infomomenten.