Skip to main content
Zoeken

Radio

De afstudeerrichting radio focust zich op de kunst van het vertellen in geluid. In de vorm en voor het platform waar dat verhaal het best tot zijn recht komt: een podcast, een radioprogramma, een geluidsinstallatie, een fictiestuk, een documentaire, een audiogids,…

Impressie Bachelor Master Verkort traject Vakken en toelatingsproef Docenten

Bekijk video op YouTube

De bachelor radio vormt polyvalente audiomakers. In de radiovakken gaat het over het ontwikkelen van een origineel programma-idee tot de realisatie ervan in de studio. Bij documentaire wordt een korte reportage gemaakt of een langer subjectief verhaal verteld. We bieden ook een pakket lessen aan waarin op een meer abstracte manier wordt omgegaan met geluid: geluidsinstallaties, audiokunst, soundscapes,… De studenten maken kennis met radiofictie en realiseren een hoorspel. Niet alleen maken de studenten kennis met deze vier contexten, ook worden ze in de loop van hun parcours aangemoedigd om de grenzen ervan over te steken.

Studenten komen in aanraking met alle facetten van het radio maken: ze beheersen het medium technisch en kunnen er creatief mee omgaan. Tijdens de opleiding ontdekken studenten de mogelijkheden van dit fascinerende medium en vinden daarbinnen hun eigen stijl en stem. In de master wordt dit individuele artistiek onderzoek verdergezet in een sfeer van verdieping en onderzoek. De opleiding investeert in zelfstandig denkende, artistiek gevormde en maatschappelijk bewuste radiomakers.

De docenten van de opleiding staan vaak midden in de praktijk. Ze geven hun kennis en ervaring door op het vlak van conceptontwikkeling, redactie en research, radioreclame, technische realisatie, stemgebruik en vele andere aspecten van radio/audio.

Onze opleiding in geluid

Open track on Spotify

Radio Sweet Spot

Sweet Spot

Al meer dan 25 jaar maken studenten van de radio-opleiding aan het RITCS documentaires, hoorspelen en radioprogramma’s. In de podcast Sweet Spot hoor je een selectie van de beste van hun audiostukken. 

XL AIR

XL AIR

Vlieguren opdoen is belangrijk, de opleiding creëerde daarvoor haar eigen praktijkplatform. XL AIR (www.xlair.be) is een Brusselse studentenzender in de kelders van het RITCS. Op deze internetradio oefenen studenten hun vaardigheden en zijn zij beurtelings technicus, presentator, producer, interviewer, redacteur, reporter of verantwoordelijk voor de promotie en sociale media. Als onderzoeksproject is het ook een labo om nieuwe formats te exploreren en te experimenteren met de mogelijkheden van het medium.

kate

Bachelor

1e jaar 

Je opleiding begint bij luisteren naar radio, naar podcasts en naar de geluiden om je heen.
Dan volgt het onderzoeken. Wat vertelt geluid je en wat kan je zelf met dat geluid vertellen?
Je leert je stem kennen en gebruiken. Je leert technisch goede opnames maken, monteren en je creatie opbouwen tot een reportage, een radio-uitzending, een soundscape, …
Je krijgt noties van scenario schrijven en een stevige portie muziekgeschiedenis. Het vak ‘individueel artistiek onderzoek’ is jouw vrije ruimte om te experimenteren, over de drie jaren heen.


2e jaar

In de tweede bachelor leer je de specifieke contexten meer in de diepte kennen: fictie, documentaire, radio en geluidskunst. Je maakt diepgaander kennis met het repertoire en krijgt de kans om tijdens verschillende creatieve workshops zelf aan de slag te gaan. Het vak conceptontwikkeling geeft je de nodige handvaten en daagt je uit om kritisch te reflecteren over wat je maakt. Naast stemtraining ga je ook aan de slag met het inspreken van voice-overs. In het transversaal atelier werk je samen met studenten van andere opleidingen buiten de schoolmuren op een sociaal-artistieke plek in Brussel.

3e jaar
In de derde bachelor volg je drie intensieve ateliers, met mentoren die je begeleiden om een audiowerk te maken in de context van jouw keuze.
Daarnaast kan je enkele keuzevakken volgen, waarbij je kiest tussen een verdieping in geluidsmontage, muziekcreatie, het brengen van een eigen tekst op het podium, meewerken aan een radioproject in de gevangenis van Haren of een creatieve reclamespot bedenken en realiseren. Je krijgt ook de keuze om jezelf te vervolmaken als stemprofessional of als stemregisseur. Ten slotte leer je hoe je je als zelfstandig audiomaker zakelijk organiseert.

Master

In de master ga je in dialoog met internationale makers, via festivals en masterclasses. Via een stage van acht weken maak je kennis met het werkveld. Je werkt een groot deel van het jaar aan je masterproef, de laatste etappe van jouw ‘individueel artistiek onderzoek’. Je wordt daarbij individueel begeleid door een promotor. Aan het eind van het vierjarige traject ben je een audiomaker die het ambacht beheerst, die een fictief of documentair verhaal kan vertellen in geluid, die artistieke klankconcepten kan bedenken en realiseren, die volop in de wereld staat en die een eigen artistieke stem heeft gevonden. Je werk is eigenzinnig, betrokken op de maatschappij en relevant voor een luisteraar.

Verkort traject

Indien je al beschikt over een relevant bachelor- of masterdiploma en de nodige radio-, audio- of podcastervaring hebt, kan je deelnemen aan de toelatingsproeven voor een verkort traject. Als je daarvoor slaagt, stellen we in overleg een individueel traject samen van ongeveer 60 studiepunten, rekening houdend met je voortraject en met je interesses en ambities. Dit verkort traject duurt een jaar. Nadien kun je de master volgen.

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden. De ETCS fiches van het verkort traject vind je hier

Brochure

De algemene brochure van de academische opleidingen Audiovisuele Kunsten vind je hier.

Toelatingsproef

Wil je starten aan deze opleiding, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef bestaat uit drie onderdelen: een dossier, een intake- of selectiegesprek en een werkweek.

Lees hier meer over de toelatings­proeven.

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs.

Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

  • In 2024 beoordeelden externe peers de kwaliteit van deze opleiding. Lees het volledige rapport van de peerreview.
  • Het College van Bestuur van EhB besloot deze opleiding te borgen voor de periode 2024 tot 2030 in het borgingsbesluit.
  • De kwaliteitsfiche toont een overzicht van de sterktes en groeikansen van deze opleiding

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.

Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

Overzicht docenten

Hier vind je het volledige overzicht van onze toegewijde docenten, de drijvende kracht achter elke opleiding. Ze inspireren en vormen elke dag onze studenten, met passie en expertise.

Docenten