Educatieve Opleiding in de Kunsten Podiumkunsten
Educatieve Master in de Kunsten

Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten

Wat mag je verwachten?

Heb je al een diploma Drama op zak en wil jij jouw liefde voor de kunsten doorgeven? Dan kan je vanaf academiejaar 2019-2020 starten aan een Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS. De Schools of Arts van de EhB slaan de handen in elkaar om jou op te leiden tot een gepassioneerde kunstenaar-leraar! 

De Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten is er voor elke kunstenaar die een positieve keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit zijn engagement zijn artistieke kennis willen vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk. 

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS kiezen bewust voor het consecutieve traject omdat we geloven dat je je eerst moet bekwamen in je eigen kunstdiscipline om dan de vertaalslag van die artistieke kennis en kunde te maken naar een artistieke leeromgeving.
 
Het curriculum bestaat uit vier deeltrajecten die je in overleg met de opleiding gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten.

Samenwerkingen

De opleiding ging een samenwerking aan met BRONKS om zoveel mogelijk de bestaande Brusselse praktijk in de opleiding te verweven.
 

Vijf redenen om de opleiding aan het RITCS te volgen:

  1. De opleiding heeft een breed netwerk binnen Brussel uitgebouwd waardoor studenten via labo’s en domeinoverschrijdende projecten meteen in een grootstedelijke context aan de slag kunnen.
     
  2. De opleiding werkt bovendien vooral vanuit bestaande sociaal artistieke praktijken. Je wordt geconfronteerd met verbindende kunstenaars en hun unieke strategieën om in co-creatie te werken met participanten en lerenden. 
     
  3. RITCS en KCB slaan de handen in elkaar om deze opleiding vorm te geven. Dat biedt jou een unieke kans om zowel domeinoverschrijdend (met muziek, drama, musical en vanaf 2020-2021 audiovisuele kunsten) aan de slag te gaan en vergroot de kans op een job als kunstenaar-leraar! Daarnaast zal je je natuurlijk ook binnen de eigen discipline als kunstenaar-leraar bekwamen.
     
  4. Alle docenten, vakdidactici en gastdocenten zijn toonaangevende experten met betrekking tot kunstparticipatie, hun kunstdiscipline én als kunstenaar-leraar. 
     
  5. Beide schools of Arts bevinden zich in het hart van Europa: Brussel. Een stad vol uitdagingen waar kunstenaar-leraars kunnen experimenteren met innoverende werkvormen en leren omgaan met een uitgebreid kleurenpalet aan culturen. 
     

Wat na je educatieve opleiding in de kunsten?

Als kunstenaar-leraar kan je na je opleiding aan de slag in: het deeltijds en secundair kunstonderwijs, het volwassenonderwijs, het hoger onderwijs en de sociaal artistieke en kunsteducatieve sector. Daarnaast is het ook mogelijk om je te profileren als adviseur of beleidsmaker bij culturele instellingen of overheden. Dit niet alleen in dienstverband maar ook als zelfstandig ondernemer.

Curriculum Educatieve Master Podiumkunsten

Ontdek het volledige programma

Afstudeerrichting drama-regie / drama-spel ECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER  
Artistieke leeromgevingen 12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 1 3
Algemene vakdidactiek Drama 1 5
Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen 1 3
Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst & creatie 1 3
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ  
Kunstparticipatie en diversiteit 5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project 4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING  
Kunst & onderwijs 3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 3 3
Algemene vakdidactiek Drama 2 4
Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen 2 3
Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst & creatie 2 3
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK  
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef 9
Totaal  60

 

Curriculum Educatieve Master Muziek

Voor het curriculum van de Educatieve Master Muziek kan je terecht op de website van het KCB.

Het curriculum bestaat uit vier deeltrajecten die je in overleg gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten:

Kunstenaar-leraar als liefhebber

De educatieve opleiding in de kunsten vertrekt vanuit de kunstenaar-leraar als liefhebber. Doorheen de opleiding ontwikkel je als kunstenaar-leraar steeds meer toewijding, aandacht en zorg voor de lerende(n) én voor het onderwijs. Alleen via jouw eigen enthousiasme, engagement en inspirerende kracht kun je een nieuwe (artistieke) wereld openen voor de lerende(n). Wij zien het dan ook als jouw taak om de liefde en passie voor het vak door te geven aan de lerende(n).

Maatschappij

De kruisbestuiving tussen het RITCS en KCB geeft de educatieve opleiding in de kunsten een sterke maatschappelijke focus en een multidisciplinaire aanpak. Beide Schools of Arts bevinden zich in het hart van Brussel, een grootstedelijk laboratorium waarin we samen met jou onderzoeken hoe we inclusie en diversiteit in het kunstonderwijs verder kunnen voeden, ontwikkelen en realiseren. Op die manier leiden we kunstenaar-leraars op in de brede zin en spelen we in op wat er leeft in de maatschappij.

Tussen traditie en vernieuwing

De opleiding bewandelt het pad van de wisselwerking tussen traditie en vernieuwing. Via zelfstandig onderzoek leer je om je artistieke vakmanschap te vertalen naar vernieuwende pedagogische strategieën. Op die manier lever je een unieke bijdrage aan het onderwijs, alsook aan het bredere culturele- en sociale werkveld.

Groeien in het leraarschap

De opleiding tot kunstenaar-leraar vindt niet in een vacuüm plaats. Om de brug te slaan tussen theorie en praktijk is het belangrijk om zo veel mogelijk te experimenteren in het onderwijs zelf én in de bredere culturele en sociale sector. Om die praktijkervaring te realiseren, wordt het theoretisch kader via de diverse vakdidactieken steeds gekoppeld aan de huidige artistieke onderwijs-pedagogische praktijk.

Toelatingsvoorwaarden

Om te starten met de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten (60 ECTS) dien je respectievelijk te beschikken over één van volgende diploma’s:
 

  • Master Drama 
  • Master Muziek

Je voldoet aan de taalvoorwaarden (voor meer informatie zie website KCB.be of RITCS.be) op het moment van inschrijving.

Stage

Theorie en praktijk zijn in ons curriculum sterk met elkaar verweven: de stage vormt de rode draad doorheen de opleiding en wordt, naarmate je vordert, steeds complexer en uitdagender.
Jouw eerste ervaringen als kunstenaar-leraar gebeuren in labo’s samen met medestudenten en onder begeleiding van een vakdidacticus. Vervolgens dompelen we je onder in een sociaal-artistiek project om ten slotte in het onderwijs individuele stages te lopen.

Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Infosessie

Infosessie

Wens je meer te weten te komen over onze Educatieve Opleidingen dan kan je op maandag 2 september afzakken naar het Koninklijk Conservatorium Brussel (KCB) voor een infosessie omtrent de nieuwe opleiding. Het precieze uur en de locatie worden nog gecommuniceerd. 

Registreer hier
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van deze opleiding? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief en ontvang alle informatie rechtstreeks in jouw mailbox. Vragen? Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier.

Vragen?

Stel ons jouw vraag via het contactformulier