My Own Private Idaho (1991) – Gus van Sant
104 minuten | OV-EN st NL (Engels gesproken, Nederlands ondertiteld)
Bijzonderheden: Cinéclub RITCS
English below // Texte français en bas
Nederlands: De studenten van de Cinéclub RITCS zochten voor november naar films rondom het thema “Sexual Awakenings.” De derde van deze awakenings is MY OWN PRIVATE IDAHO (1991), over twee zwervende jongemannen op zoek naar zichzelf. Wijlen River Phoenix speelt Mike, een narcoleptische zwervende hipster die seks heeft met mannen om zichzelf te onderhouden. Zijn beste vriend en mede-gigolo Scott, gespeeld door een jonge Keanu Reeves, kondigt aan dat hij het leven als sekswerker op zal geven om aan de verwachtingen van zijn familie te gaan voldoen. Mike overtuigt Scott om hem te vergezellen op een laatste reis samen, op zoek naar Mike’s verloren moeder. Onderweg wordt Mike verliefd op Scott, maar die herinnert hem eraan dat de mannenliefde voor hem puur een financiële aangelegenheid is. Het zwerven gaat verder, en het doel raakt verder uit zicht.. MY OWN PRIVATE IDAHO is een unieke samenkomst van Europese en Amerikaanse cinema. Regisseur Gus van Sant (Louisville, 1952) reikt naar vele invloeden: Godards verbeelding van seks als arbeid, Pasolini’s vermenging van neorealisme en poëtisch lyricisme, maar ook Hollywoods psychologisch drama en besef van ruimte, in de wijde Amerikaanse landschappen en eindeloze wegen waar de personages zichzelf bevinden. De film is niet makkelijk samen te vatten: de wens naar familie en veiligheid loopt er als een rode draad doorheen. Mike’s psyche is even gefragmenteerd als zijn bewustzijn, hij valt in slaap op inopportune momenten door zijn narcolepsie. Gus van Sant doorspekt het narratief met home-movie beelden, om het narratief nog persoonlijker te laten voelen. Het is een film die je niet alleen moet zien, maar ook moet beleven.
English: For November, the students of Cinéclub RITCS sought out films surrounding the theme of “Sexual Awakenings.” The third and last of these awakenings is MY OWN PRIVATE IDAHO (1991), about two vagabond hustlers seeking to find themselves. The late River Phoenix plays Mike, a narcoleptic homeless hipster who has sex with men for money. When his best friend and colleague Scott, played by a young Keanu Reeves, announces that he’s leaving “the business” to become a serious adult at the behest of his family, Mike convinces Scott to join him for one last journey. They set out to find Mike’s missing mom, but on the road, Mike confesses to Scott that he’s developed feelings for him. Tragically, Scott doesn’t return his affections, postulating that his homosexuality is purely a financial matter for him. The two of them keep searching aimlessly, with their end goal becoming less clear. In MY OWN PRIVATE IDAHO, director Gus van Sant (Louisville, 1952) blends European and American cinematic traditions. His influences are clear: Godard’s depiction of sex as transactional theater, Pasolini’s mixture of neorealism and poetic lyricism, but also Hollywood's psychological drama and spatial contextualization, best seen in the panoramic shots of wide landscapes and endless, trailing roads in which our characters find themselves. It is tough to truly summarize what MY OWN PRIVATE IDAHO is about; perhaps the longing for familial relationships and closeness is the clearest thread running through the plot. The film is as fragmented as Mike’s psyche, marked by his narcoleptic slips in and out of consciousness; Gus van Sant patches home-video footage throughout the film, increasing the personal, intimate feel of the narrative. It is ultimately a film one has to not only see, but experience, to truly grasp it.
Français: Mike et Scott vivent parmi les marginaux de Portland, partageant leur solitude, les drogues et les hommes ou femmes à qui ils se vendent. Mike est introverti, homo et souffre de crises de narcolepsie. Enfant abandonné, il est obsédé par l'idée de retrouver sa mère. Scott, lui, est le fils du maire de la ville, un homme qu'il déteste et qui cherche à lui imposer un avenir tout tracé. Mike ne cache pas son amour à Scott, qui se refuse pourtant à lui. Ensemble, ils prennent la route pour retrouver la mère de Mike. Le voyage les mène en Idaho, puis au-delà, bouleversant leurs valeurs mutuelles...