Skip to main content
Zoeken

Winter School 2025, een terugblik

Image004 1
  • Nieuws

In januari vond de Winter School weer plaats, een interdisciplinair onderzoeksprogramma waar kunst, reflectie en maatschappelijke actualiteit samenkwamen. Voor studenten en onderzoekers was dit een bijzondere kans om artistiek onderzoek en samenwerking te verdiepen.


Een collectief bad

De Winter School bood een platform waar studenten uit diverse disciplines samenwerkten onder begeleiding van ervaren kunstenaars. De aftrap vond plaats met een kick-off dag vol boeiende lezingen, filmvertoningen en interventies, waarna vier parallelle workshops volgden waarin artistieke experimenten en reflecties op maatschappelijke thema’s centraal stonden. De twee weken werden afgesloten met een inspirerende presentatie waarin deelnemers hun bevindingen deelden met publiek en medemakers.


Thema 2025: Voices and Silences

Dit jaar stond de Winter School in het teken van de wisselwerking tussen persoonlijke verhalen en urgente maatschappelijke kwesties. Deelnemers onderzochten hoe artistieke methodes kunnen bijdragen aan het blootleggen en bevragen van sociale en culturele ongelijkheden. Door zelfonderzoek en collectieve reflectie werden nieuwe perspectieven ontwikkeld op thema’s als machtsstructuren, mensenrechten, sociale rechtvaardigheid en koloniale nalatenschappen.

Uiteenlopende perspectieven

Elke workshop bood een uniek perspectief op het centrale thema:

  • Choreograaf Arkadi Zaides – Deelnemers werkten met documentaire materialen en choreografie om maatschappelijke vraagstukken op een kritische manier te onderzoeken. Op deze manier werden ze uitgedaagd om hun eigen artistieke methoden (verder) te ontwikkelen.
  • Theater- en filmmaker Tom Dupont – In een intense samenwerking tussen gevangenen en hun families werd kunst ingezet als een verbindende kracht. De slotperformance, een familievoorstelling, werd opgevoerd tijdens kinderbezoeken in verschillende gevangenissen.
  • Julia Clever – Persoonlijke verhalen werden omgevormd tot performatieve storytelling-scores. Deelnemers experimenteerden met nieuwe manieren om intieme narratieven op een krachtige en gedeelde manier te presenteren, gaande van tekst, beeld, beweging of geluid.
  • Simone Bassani & Alice Ciresola – De exploratie van erotisch schrijven als methode om machtsdynamieken en identiteitsvraagstukken te analyseren leidde tot dekoloniale en feministische perspectieven.


Reflectie en Impact

De Winter School 2025 was meer dan een reeks workshops; het was een laboratorium waarin ideeën botsten, samenwerking ontstond en artistieke en maatschappelijke grenzen werden verkend. Deelnemers gaven aan dat de intensieve uitwisseling met andere disciplines en de diepgaande reflectie op hun praktijk hen inspireerde om hun werk verder te ontwikkelen.

    Tekst: Ellen Gillard
    Beeld: Tim Martens