Skip to main content
Zoeken

Masterfilm 'Shutterspeed' van Regie-student Jasper De Maeseneer in wereldpremière op Palm Springs International ShortFest

Shutterspeed Still 1 Flanders Image

We gingen in gesprek met regisseur Jasper De Maeseneer, die eind deze maand afstudeert, en Productie-alumnus Victor Longin die de film de afgelopen twee jaar produceerde vanuit Los Angeles.


De Belgische kortfilm Shutterspeed van opkomend talent en regisseur Jasper De Maeseneer is geselecteerd in competitie voor het Palm Springs International ShortFest. Palm Springs is de belangrijkste showcase voor kortfilms in Amerika. De organisatie is gerenommeerd en organiseert ook een prominent langspeelfilm festival. Palm Springs International ShortFest ontdekte eerder RITCS’er Kato De Boeck (Provence), voor zij met haar kortfilm in ons land ook alle prijzen won.

Shutterspeed gaat over een kwetsbare tiener die verstrikt raakt in een manipulatieve machtsrelatie met een fotograaf die plots als stagiair voor zijn klas staat. Deze film gaat over macht, controle, fragiliteit en het omdraaien van dader en slachtoffer. Met zijn pitch won de film in de ontwikkelingsfase de Sabam-ontwikkelingsbeurs.

Ik wou deze film maken omdat ik een stem wil zijn voor al die fragiele jongens waar ik zelf ooit ook één van was

Jasper De Maeseneer

Drie vragen voor regisseur Jasper De Maeseneer

Kan je kort schetsen waar Shutterspeed over gaat en wat voor jou het startpunt was voor deze film?

Shutterspeed gaat over een kwetsbare tiener die verstrikt raakt in een manipulatieve machtsrelatie met een fotograaf die plots als stagiair voor zijn klas staat. Het duikt in de complexe machtsverhoudingen binnen de fotografiecultuur, met een focus op het leeftijdsverschil tussen kunstenaar en subject. Deze film gaat over macht, controle, fragiliteit en het omdraaien van dader en slachtoffer. Ik wilde deze film maken omdat ik een stem wil zijn voor al die fragiele jongens waar ik zelf ooit ook één van was.

Wat was je grootste uitdaging als regisseur tijdens het maakproces en hoe heeft die je als maker gevormd?

Spel is voor mij alles. De klas van mijn hoofdpersonage Cas moest echt als een personage fungeren en spelen en dus was de casting van deze hele klas heel belangrijk. Ik doe zelf vaak figuratie-regie en -casting en doe dat heel graag. Mijn cinematograaf en co-scenarist Arthur Moelants was vroeg betrokken in ontwikkeling en pre-productie, en dus ook heel dicht aanwezig bij het casten om de klas goed gewoon te maken aan de camera. Shutterspeed is mijn masterproef Regie Fictie maar ook zijn masterproef Cinematografie.

De film beleeft z’n wereldpremière in competitie op Palm Springs. Wat betekent die selectie voor jou op dit moment in je parcours?

Palm Springs is een springplank voor jonge Vlaamse regisseurs die mij zijn voorgegaan met hun kortfilms en vervolgens hun eerste stappen konden zetten in langspeelfilm of series in België. Daar heb ik ook echt veel zin in. Ik kijk er dus even hard naar uit om na Palm Springs met onze film huiswaarts te keren en hem voor te stellen op Belgische filmfestivals later dit jaar.

Geef toestemming om marketing cookies op te slaan om deze inhoud weer te geven. Beheer cookies


Drie vragen voor producer Victor Longin

Hoe ben jij als RITCS-productie alumnus betrokken geraakt bij Shutterspeed en wat sprak je meteen aan in het project?

Jasper en ik kennen elkaar al heel lang van voor wij aan het RITCS zaten. Doorheen de jaren hebben wij een taal gevonden tussen ons twee. We moeten ons niet meer inhouden bij elkaar. Ik weet dat er hard gewerkt wordt en hij mij vertrouwt met zijn auteursvisie. Toen ik begon te reizen werd al snel duidelijk dat ik zijn film toch ging produceren.

Je produceerde de film de afgelopen twee jaar vanuit Los Angeles. Hoe combineer je dat internationale perspectief met een afstudeerfilm aan RITCS?

Heel veel luchthavens en FaceTime. In LA heb ik mezelf professioneel verdiept in positionering en distributie van Amerikaanse en internationale arthouse film. Bij Cinetic Media mocht ik werken op projecten van Richard Linklater en Killer Films. Ik heb daar onze film ook mogen pitchen en cuts laten zien. Zij namen ons even serieus. Ik heb Shutterspeed altijd gezien als een volwaardig werk en nooit als ‘maar’ een afstudeerfilm, behalve dan dat we volop voor experiment konden gaan.

Wat maakte deze film productioneel gezien bijzonder of uitdagend?

Als producent hecht ik alle belang aan de visie van de auteur. Het scenario telt wat klassieke uitdagingen: tieners, water, nachtopnames, dieren, voertuigen. Maar van aan de voorbereidingen, de shoot, de montage, tot nu nog bij de promotie is mijn allergrootste focus het waken over dat wat Jasper, de auteur, te vertellen heeft altijd primeert. Hierin heb ik veel mogen leren van Michiel Dhont die ons beiden mentorde.