Skip to main content
Zoeken

CREW en RITCS-studenten gaan depressie te lijf met VR

VR wereld afbeelding
  • Nieuws

Welke rol kunnen kunst en VR spelen in de behandeling en de genezing van psychiatrische patiënten? Dat is de vraagstelling van het onderzoeksproject ‘Soulhacker’. De kunstenaars van CREW ontwikkelen samen met docenten en studenten van het RITCS virtuele ruimtes waarin neurologen en psychologen (Brai3n, Dr. Georges Otte, Dr. Dirk De Ridder en Dr. Sven Vanneste) patiënten met diverse psychopathologieën zullen begeleiden en behandelen. (Bron: crew.brussels)

Afspreken met je therapeut in een virtuele wereld? Als het afhangt van het team achter ‘Soulhacker’ wordt het idee binnenkort werkelijkheid. De vermenging van kunst en virtuele realiteit kan namelijk leiden tot nieuwe therapeutische oplossingen en inzichten in de psychiatrie. Kunst wordt hierbij ingezet om mensen met psychische problemen te her-conditioneren.

Patiënt wordt avatar

De patiënt wordt uitgerust met een VR bril en biometrische sensoren (vb. hartritme variabiliteit, galvanische huidrespons, EEG...). Ook de therapeut gaat in immersie. Beiden kunnen vrij bewegen in de virtuele omgeving en zien elkaar als avatars. De therapeut krijgt via de biometrische data een vollediger beeld van het gedrag van de patiënt. De verschillende parameters die bij de patiënt worden uitgelezen, worden door de kunstenaars via biofeedback aangewend om de omgeving waarin patiënt en therapeut zich bevinden in real time te veranderen.

Creatie van virtuele werelden

Soulhacker biedt de betrokken kunstenaars de mogelijkheid om artistieke omgevingen en werelden te creëren wars van klassieke dramaturgieën en noodzaken. Tijdens speciaal daartoe opgezette hackathon sessies werken studenten van Drama en Podiumtechnieken van het RITCS samen met de kunstenaars van CREW om die inzichten te vertalen in nieuwe artistieke expressies en zo virtuele werelden te creeëren.

Zowel artistiek als wetenschappelijk bieden de verkregen data vanuit de biofeedback (niet alleen via de patiënten maar ook via klassieke bezoekers of acteurs) nieuwe inzichten in deze processen. De onderzoekers van het RITCS zullen deze (bio-feedback) data op hun beurt inzetten bij het onderzoek naar perceptie en het aansturen van semi-geautomatiseerde audiovisuele technieken.

Meer weten over het project? Lees dan het artikel ‘Darkness into light: Treating depression with virtual reality’ op de website van The Bulletin of ontdek meer over CREW en het project op crew.brussels.