Skip to main content
Zoeken

How game design constraints can lead to a powerful story - Dagmar Blommaert

  • FUTURE NARRATIVES

Van 25 tot 29 januari 2021 organiseert het RITCS, voor de tweede keer, een hele onderzoeksweek onder de vlag Future Narratives. Net als in 2020 presenteren onderzoekers – seniors en doctorandae/i – hun werk, hun traject, hun artistieke en theoretische onderzoeksresultaten. Zij nodigen daarbij verwante geesten uit, gesprekspartners, kunstenaars en intellectuelen die hen uitdagen - mensen die iets te zeggen en te tonen hebben. En dit in de vorm die het best hun verhaal doet uitkomen: workshops, lezingen, panelgespreken, webinars, performances, screenings…

Veel indie games, zoals Gone Home, hebben bewezen dat een impactvol verhaal kan worden geschreven in een beperkte ruimte - een huis, een klein eiland of zelfs een eenpersoonskamer. Elk verhaal wordt verteld door zijn personages en het is de taak van de schrijver om universele triggers te vinden die maken dat de speler zich aangesproken voelt.

In haar presentatie geeft narrative designer Dagmar Blommaert praktische tips over hoe je een impactvol verhaal vertelt met de beperkingen die het format van het game design met zich meebrengt. Ze introduceert ontwikkelingsprincipes die het mogelijk maken dat het spel en het verhalende doel elkaar ondersteunen. En ze legt uit hoe game design een narratieve ervaring kan creëren die de speler meer vrijheid geeft.

Taal: Engels

ENG

RITCS has organized for the second time a research week titled Future Narratives, from the 25th until the 29th of January, 2021. Artistic researchers—seniors and PhD students—will present their work, trajectory, their artistic and theoretic research results. They will invite kindred spirits, interlocutors, artists, and intellectuals who challenge them - people who have something to say and to show. They will present in the form that suits their story best: workshops, lectures, panel discussions, webinars, performances, film screenings, and more.

Many indie games, such as Gone Home, have proven that an impactful story can be delivered
in a restricted space - a house, a small island or even a single room. Every story is told through
its characters and it´s the writer´s job to find universal triggers that allow the player to relate.

In her talk narrative designer Dagmar Blommaert covers practical tips on how to tell an impactful
story under game design constraints. She´ll introduce principles in development that allow
gameplay and the narrative goal to support each other. And explains how game design can
allow for a narrative experience that grants the player freedom.

Language: English

Uitgelichte evenementen

Agenda