Skip to main content
Zoeken

From Experience: The Arts PhD in Practice

Achtergrond
  • FUTURE NARRATIVES
  • talk

In samenwerking met de Universiteit van Stellenbosch, de Universiteit van Göteborg en de Universiteit van Warwick.


Voor deze conferentie vragen we kunstenaars-onderzoekers om na te denken over de volgende vraag: wat was de motivatie om een doctoraat in de kunsten te starten? Hoe heeft de ervaring van doctoraatsstudies de artistieke praktijk beïnvloed? Hebben specifieke academische vereisten en protocollen het werkproces gewijzigd en, zo ja, op welke manieren? Welke obstakels, kansen en/of onverwachte wendingen zijn ontstaan door het werken op het snijvlak van twee domeinen: de professionele wereld van de kunstpraktijk en de academische wereld van het hoger kunstonderwijs en de doctoraatsopleiding? Het is de bedoeling kennis en inzichten uit te wisselen over het navigeren in omgevingen die nog relatief nieuw zijn. We zijn ervan overtuigd dat de daadwerkelijke ervaring van docotorandi/doctores in de kunsten is essentieel om nieuwe wegen in te slaan in het debat over het doctoraat in de kunsten en artistiek onderzoek.

Ben je geïnteresseerd in art-based research en wil je je netwerk uitbreiden door kunstenaars-onderzoekers te ontmoeten van de Universiteit van Stellenbosch, de Universiteit van Göteborg, de Universiteit van Warwick of van VUB/Koninklijk Conservatorium Brussel/RITCS School of Arts? Neem dan deel aan onze tweedaagse conferentie op 5 en/of 6 maart.
Dag 1
05.03.2026
9:30
18:00
Antoine Dansaertstraat 70
1000 Brussel
Bijdragen van doctoraatsonderzoekers en doctoren in de kunsten van de VUB/KCB/RITCS, de Universiteit van Warwick, de Universiteit van Stellenbosch en de Universiteit van Göteborg.Registreer voor 26 februari
Dag 2

06.03.2026

10:00

16:00

Slotstraat
28

1000 Brussel

Het Imaginary Institute* zal spelgerichte sessies faciliteren waarin deelnemers worden uitgenodigd om mogelijke toekomsten voor academisch onderzoek in en door middel van de kunsten te bedenken.Registreer voor 6 februari

* Het Imaginary Institute is een doorlopend transdisciplinair project op het gebied van artistiek onderzoek, kunstwetenschap en collectieve verbeelding, gecureerd door theaterregisseur Orion Maxted en dramaturg Loretta Mesiti in de schoot van het Centrum Leo Apostel (VUB).

Deze sessies verkennen creatie als een systemisch, collectief proces dat bestaande paradigma's van kennisproductie uitdaagt. Samen zullen we experimenteren met en belichamen hoe artistiek onderzoek zich kan ontvouwen als een levende ecologie van praktijken, waarbij kunst, wetenschap, spel en andere manieren van kennisverwerving met elkaar worden verbonden. Elke sessie zal zich ontvouwen door de collectieve verbeelding van de deelnemers, gestructureerd door en via de co-creatie van protocollen voor collectieve intelligentie.

Bio's — 5 maart 2026

lanaire aderemi is een schrijfster en onderzoekster die zich inzet voor het uitdragen en archiveren van onbekende verhalen. Ze heeft een doctoraat in literaire praktijk, een master in creatief schrijven en een diploma sociologie van de Universiteit van Warwick.

Lara Barzon is een artistiek onderzoeker en podiumkunstenaar die momenteel een joined PhD doet aan de Universiteit van Warwick en de Universiteit van Ljubljana, toegekend door de Europese universiteitsalliantie EUTOPIA. Haar onderzoek, ontwikkeld vanuit een praktijk-theoretische benadering, onderzoekt de figuur van de kannibaal als een esthetisch en politiek archetype om de verwevenheid van esthetiek en politiek van dekoloniale praktijken in de hedendaagse dans te verkennen.

Janna Khweis [جنه خويص] is PhD kandidaat aan de Universiteit van Stellenbosch. Haar onderzoek maakt gebruik van participatieve methodes en en richt zich op samen muziek maken als katalysator voor sociale rechtvaardigheid, inclusie en wederkerigheid tussen diverse gemeenschappen in de Zuid-Afrikaanse context.

Mario Nell is Hoogleraar muziek aan de Universiteit van Stellenbosch. Hij heeft een leidende rol gespeeld in het bevorderen van de erkenning van artistiek onderzoek in Zuid-Afrika. Naast zijn academische en zijn praktijik als muzikant is hij actief betrokken bij verschillende gemeenschapsprojecten die vertrekken vanuit de muzikale praktijk.

Birgitta Nordström is textielkunstenares en PhD kandidaat in de kunsten aan de HDK-Valand Academy of Craft and Design, Universiteit van Göteborg. Haar artistieke praktijk en onderzoek richten zich op textiel dat verband houdt met verlies en rouw.

Luca Piovesan is een in Brussel gevestigde, in Italië geboren hedendaagse accordeonist, geluidskunstenaar, producer en onderzoeker die geïnteresseerd is in participatieve kunstmethodologieën. Hij is doctoraatsonderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel/Koninklijk Conservatorium Brussel en onderzoekt de rol van zijn 'expanded' accordeon binnen co-compositionele kaders.

Gustav Thane zit in het laatste jaar van zijn doctoraatsstudie aan de HDK-Valand Academy of Craft and Design, Universiteit van Göteborg. Zijn artistieke praktijk draait om het vervaardigen van gereedschap, het potentieel van materialen en de ervaring van identiteit door middel van rituelen.

Ellen Vermeulen is filmmaker, onderzoeker en docent. Haar werk wordt gekenmerkt door een kritische blik en een diepgaande verkenning van sociale structuren. Ellen Vermeulen verdedigde haar doctoraat in de kunsten, getiteld The boy under the portrait of the martyr. Narrative strategies to represent the circle of violence, when the need to visualize collides with ethical boundaries, aan Vrije Universiteit Brussel/ RITCS School of Arts in 2024.

Uitgelichte evenementen

Evenementen