Marching in the Dark (2024) – Kinshuk Surjan
- FUTURE NARRATIVES
- film
In samenwerking met de Universiteit van Stellenbosch, de Universiteit van Göteborg en de Universiteit van Warwick.
Voor deze conferentie vragen we kunstenaars-onderzoekers om na te denken over de volgende vraag: wat was/waren de motivatie(s) om een doctoraat in de kunsten te behalen? Hoe heeft de daadwerkelijke ervaring van het doen van doctoraatsstudies hun praktijk beïnvloed? Hebben specifieke academische vereisten en protocollen hun werkproces gewijzigd en, zo ja, op welke manieren? Welke obstakels, kansen en/of onverwachte wendingen zijn ontstaan door het werken op het snijvlak van twee domeinen: de professionele wereld van de kunstpraktijk en de academische wereld van het hoger kunstonderwijs en de doctoraatsopleiding? Hiermee hopen we een gelegenheid te creëren om kennis en inzichten uit te wisselen over het navigeren in omgevingen die nog relatief nieuw zijn. We zijn ook van mening dat overwegingen die zijn gebaseerd op de daadwerkelijke ervaring van verschillende beoefenaars met een doctoraatsstudie in de kunsten essentieel zijn om nieuwe wegen in te slaan in het debat over het doctoraat in de kunsten en artistiek onderzoek.
| Dag 1 05.03.2026 9:30 18:00 | Antoine Dansaertstraat 70 1000 Brussel | Bijdragen van doctoraatsonderzoekers en doctoren in de kunsten van de VUB/KCB/RITCS, de Universiteit van Warwick, de Universiteit van Stellenbosch en de Universiteit van Göteborg. | Registreer voor 26 februari |
| Dag 2
06.03.2026 10:00 16:00 | Slotstraat 28 1000 Brussel | Het Imaginary Institute* zal spelgerichte sessies faciliteren waarin deelnemers worden uitgenodigd om mogelijke toekomsten voor academisch onderzoek in en door middel van de kunsten te bedenken. | Registreer voor 6 februari |
* Het Imaginary Institute is een doorlopend transdisciplinair project op het gebied van artistiek onderzoek, kunstwetenschap en collectieve verbeelding, samengesteld door theaterregisseur Orion Maxted en dramaturg Loretta Mesiti in het Centre Leo Apostel (VUB).
Deze sessies verkennen creatie als een systemisch, collectief proces dat bestaande paradigma's van kennisproductie uitdaagt. Samen zullen we experimenteren met en belichamen hoe artistiek onderzoek zich kan ontvouwen als een levende ecologie van praktijken, waarbij kunst, wetenschap, spel en andere manieren van kennisverwerving met elkaar worden verbonden. Elke sessie zal zich ontvouwen door de collectieve verbeelding van de deelnemers, gestructureerd door en via de co-creatie van protocollen voor collectieve intelligentie.
lanaire aderemi is een schrijfster en onderzoekster die zich inzet voor het uitdragen en archiveren van onbekende verhalen. Ze heeft een doctoraat in literaire praktijk, een master in creatief schrijven met onderscheiding en een eersteklas diploma sociologie van de Universiteit van Warwick.
Lara Barzon is een onderzoeker en beoefenaar van podiumkunsten die momenteel een gezamenlijk doctoraat volgt aan de Universiteit van Warwick en de Universiteit van Ljubljana, toegekend door de Europese universiteitsalliantie EUTOPIA. Haar onderzoek, ontwikkeld vanuit een praktijk-theoretische benadering, onderzoekt de figuur van de kannibaal als een esthetisch en politiek archetype om de verweven esthetiek en politiek van dekoloniale praktijken in de hedendaagse dans te verkennen.
Janna Khweis [جنه خويص] is promovendus aan de Universiteit van Stellenbosch. Het onderzoek dat voor het promotieproject wordt uitgevoerd, maakt gebruik van participatieve methoden vanuit de gemeenschap en richt zich op gezamenlijk muziek maken als katalysator voor sociale rechtvaardigheid, inclusie en wederkerigheid tussen diverse gemeenschappen in de Zuid-Afrikaanse context.
Mario Nell is hoogleraar muziek aan de Universiteit van Stellenbosch. Hij heeft een leidende rol gespeeld in het bevorderen van de erkenning van artistiek onderzoek in Zuid-Afrika. Naast zijn academische en concertactiviteiten is hij actief betrokken bij verschillende gemeenschapsmuziekprojecten.
Birgitta Nordström is textielkunstenares en promovenda in ambacht aan de HDK-Valand Academy of Craft and Design, Universiteit van Göteborg. Haar artistieke praktijk en onderzoek richten zich op textiel dat verband houdt met verlies en rouw.
Luca Piovesan is een in Brussel gevestigde, in Italië geboren hedendaagse accordeonist, geluidskunstenaar, producer en onderzoeker die geïnteresseerd is in participatieve kunstmethodologieën. Hij is doctoraatsonderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel en onderzoekt de rol van zijn uitgebreide accordeon binnen co-compositionele kaders.
Gustav Thane zit in het laatste jaar van zijn doctoraatsstudie aan de HDK-Valand Academy of Craft and Design, Universiteit van Göteborg. Zijn artistieke praktijk draait om het vervaardigen van gereedschap, de mogelijkheden van materialen en de ervaring van identiteit door middel van rituelen.
Ellen Vermeulen is filmmaker, onderzoeker en docent. Haar werk wordt gekenmerkt door een kritische blik en een diepgaande verkenning van sociale structuren. Ellen Vermeulen verdedigde haar doctoraat in de kunsten, getiteld The boy under the portrait of the martyr. Narrative strategies to represent the circle of violence, when the need to visualize collides with ethical boundaries, aan de Vrije Universiteit Brussel in 2024.