Skip to main content
Zoeken

Distant Bodies & Different Worlds - Worldbuilding Workshop

Worldbuilding Distant Bodies Different Worlds
  • FUTURE NARRATIVES
  • workshop

Curating Team: Karin Verelst, Carina Erdmann, Sébastien Hendrickx and David Tann, in collaboration with Ash Eliza Smith


De driedaagse workshop Worldbuilding onderzoekt wat het betekent en inhoudt om als maker en speler in het kader van het scherm te stappen, om te bewegen tussen echte, virtuele en symbolische werelden. De digitale wereld zelf is geworteld in de materiële wereld maar is er niet identiek aan. Wat gebeurt er precies als we van de ene in de andere overgaan? We onderzoeken de ontologische stappen die we als deelnemer moeten nemen om ons lichaam te betrekken bij virtuele spelwerelden.

Door middel van methodes van Collective Worlding en Life Action Role Play (LARP) zullen deelnemers een ‘Remote Reality Game’ creëren waarin een technologische overgang van de huidige wereld van de speler naar een digitale avatarwereld mogelijk wordt gemaakt. Ze veranderen het schoolgebouw in een gelaagde spelruimte, waar spelers spelen en tegelijkertijd gespeeld worden. Deelnemers leren omgaan met het fundamentele effect dat de introductie van een scherm met zich meebrengt in hun ervaring. Ze verkennen de intuïtieve en ruimtelijke 'wereld' waarin ze zich in het hier-en-nu bevinden door middel van inleidende observatieoefeningen en een subjectieve mapping binnen 'cosmogrammen' (grafische wereldbeelden), en zetten een narratieve context op waarin deze bewegingen tussen werelden expliciet worden, en net zo natuurlijk als een klassieke vierde wand situatie.

Spelenderwijs ontwikkelen deelnemers zo een kritisch begrip van de relatie tussen mensen en hun digitale proxies en leren ze verhalende content en interactieve spelelementen te genereren die schermervaringen en interactie op meerdere niveaus mogelijk maken en weerspiegelen.

Deelnemers moeten hun smartphone, laptop en koptelefoon (draadloos) meenemen.

Link: speciale gastpresentatie door Maarten Francq.


Karin Verelst (RITCS/VUB) is een filosoof die van metafysica naar dramaturgie overschakelde en van wereldbeelden naar worldbuilding. Ze combineert kunst en wetenschap in experimentele contexten waar de grenzen tussen ontologieën van ervaring in echte en gerepresenteerde werelden worden overschreden in verschillende technologische settings. Ze is medeorganisator van de reeks Systems at Play conferenties.

Sébastien Hendrickx
(KASK) is performancekunstenaar en dramaturg. Zijn werk gaat over complexe sociale processen zoals de ecologische multicrisis of de werking van het rechtssysteem, en de emotionele impact die ze kunnen hebben op individuen. KASK/School of Arts ondersteunt zijn artistiek onderzoek naar kosmogrammen en ecosystemische vertelstructuren (2022-2026).

Carina Erdmann
(LUCA) werkt op het snijvlak van gamedesign en performance, onderzoekt rollenspellen en collectieve werelden als een methode om kritisch te denken en alternatieve instanties mogelijk te maken. Ze onderzoekt improvisatie, somatische scores en het delen van dromen als communicatietechnologieën. Haar onderzoeksproject Distant Bodies and Accomplices wordt ondersteund door LUCA, School of Commons en a.pass.

David Tann
(CEO Arcane Fools) Nar, hofnar en innovator. Combineert creativiteit, technologie en cybernetica om potentieel te ontsluiten. Oprichter van Arcane Fools om conventioneel denken te ontregelen door middel van clownerie, kunst en toegepaste wetenschap. Onderzoekt AI, zelforganisatie en gedecentraliseerde systemen.

Ash Eliza Smith
(Nebraska University) Assistant Professor of Emerging Media Arts, Johnny Carson Center for Emerging Media Arts. Worldbuilding, narratief ontwerp en ontwerpvisualisatie. Visiting Fellow, Central Saint Martins, MA Narrative Environments, Londen, Engeland.


Met de steun van het Alliantiefonds EhB-HOGENT

Beeld: Marijn Degenaar

Uitgelichte evenementen

Agenda