Skip to main content
Zoeken

Research @ Cinema: Éclaireuses (2022) - Lydie Wisshaupt-Claudel

  • CINEMA RITCS

French language | Dutch subtitles

NL: Tijdens RESEARCH@CINEMA bekijken de studenten van de Educatieve Opleidingen in de Kunsten films en documentaires waarin ontwikkelingen met betrekking tot onderwijs, leren en vorming in vraag gesteld worden. Na het bekijken van de film/documentaire wordt een discussie opgestart tussen de studenten en een panel waarin kritisch gereflecteerd wordt over de rol van de kunstenaar-leraar in relatie tot de praktijk van het onderwijzen in artistieke leeromgevingen. De student wordt zich op die manier bewust van de vormende waarde die films/documentaires kunnen hebben en van hun betekenis voor het verwerven en articuleren van pedagogische inzichten. Resarch@cinema wil via artistiek werk een discussie over maatschappij, engagement, opvoeding, vormen en leren opstarten met als doel de studenten te inspireren in het formuleren van een persoonlijk onderzoek naar een didactiek/methodiek voor de kunsten.

Marie en Juliette verlieten het traditionele onderwijs om een school te openen in hartje Brussel, waar ze kinderen opvangen die weinig tot geen onderwijs hebben genoten. Dat heeft vaak te maken met thuisloosheid. Deze kinderen krijgen bij Marie en Juliette de kans buiten de formele school om opnieuw kind te zijn of te worden, voordat ze worden geconfronteerd met instellingen die van hun verwachten dat ze een propere student zijn. De film toont pedagogische reflecties en bevraagt de positie van de school in de samenleving, met name hoe die onderdrukking van kwetsbaren kan verergeren.

------

FR: Marie et Juliette ont quitté l’enseignement classique pour ouvrir au cœur de Bruxelles une école où elles accueillent des enfants sans passé scolaire, souvent issus de l’exil. Elles leur offrent un lieu et un temps hors des apprentissages scolaires formels pour être ou redevenir des enfants, avant d’affronter l’institution scolaire qui attendra d’eux d’être des élèves. Au fil de leurs tentatives et de leurs réflexions pédagogiques, le film nous oblige à questionner l’école comme un lieu vecteur de rapports d’oppression qui nous touchent toutes et tous.

(Cbadoc)