Skip to main content
Zoeken

"Mijn masterproef is een oproep tot kijken, luisteren, uiten en verbinden met je naasten."

Savannah Van Woudenbergh
  • Verhaal

Met haar masterproef ‘Ik Zie Jou’ trekt studente Savannah Van Woudenbergh definitief de deuren van het RITCS School of Arts achter haar dicht. “Ik begon met mijn eerste filmopleiding omdat ik mijn verhaal wilde vertellen. Ik dacht dat het belangrijk was dat de wereld mijn ideeën, idealen en verleden leerde kennen. Dit heb ik vol overgave gedaan. Nu, 10 jaar later, besef ik dat wat ik wilde vertellen universeel is en dat eigenlijk alle verhalen dat zijn.”

Waarover gaat 'Ik Zie Jou'?
Savannah: “In het televisieprogramma (her)ontdekken drie generaties broers en zussen elkaar. De drie koppels praten over verschillende thema’s die een belangrijke rol spelen hun relatie. Welke patronen en mechanismen zijn er ontstaan? Welke mensen hebben hun relatie beïnvloed? Hoe is het perspectief van de ander? Zien ze elkaar echt? Samen met Xavier Taveirne leggen de broers en zussen hun verhouding bloot. Het programma is een oproep tot kijken, luisteren, uiten en verbinden met je naasten.”

Waarom wilde je dit werk maken, dit verhaal vertellen?
Savannah: “Ik wil laten zien wat je kan leren en ontdekken over je naasten door elkaar goed te bevragen en je in de ander te verdiepen. Daarbij wil ik juist ook op televisie de tijd nemen om te laten zien hoe belangrijk het is om echt te luisteren naar wat er gezegd wordt.”

Hoe is het creatieproces verlopen?
Savannah: “Het is gek om terug te kijken op dit hele project. In mijn tweede jaar ontstond het idee om dierbaren tegenover elkaar te zetten en hen in gesprek te laten gaan aan de hand van thema’s. Inmiddels zijn we bijna vier jaar verder en in die tijd is mijn passie voor dit concept alleen maar gegroeid. Het representeert wie ik ben als maker maar ook als mens. De mensen die dit project met mij mogelijk hebben gemaakt zijn stuk voor stuk prachtige mensen en makers. Ik ga dan toch even een paar toppers noemen (maar dat betekent natuurlijk niet dat ik de rest niet net zo dankbaar ben): Cinematograaf & tovenaar: Joewi Verhoeven. Chef geluid: Gus Bergan die samen met Jeroen Goyvaerts ook de postproductie geweldig deed. Montageploeteraar: Amber Van Acker. Kleurkunstenaar in de postproductie: Fran Verveckken. Locatie manager & gastheer: Frank Van de Casteele. Productiehelden: Amber Vangampelaere & Keanu Blomme. 1AD en steun en toeverlaat: Marjolein Verhoeven. Enorme dank aan alle prachtige mensen die zo dapper hun verhaal hebben willen delen met ons. En natuurlijk Xavier, de beste interviewer die er bestaat.”

Op welke aspecten van het werk ben je het meest trots?
Savannah: “Voor het eerst had ik echt het gevoel dat ik wist wat ik aan het doen was. Dit kwam onder andere doordat ik zoveel vertrouwen had in mijn team. Ik kon loslaten en meer ruimte geven aan het plezier van het maken. Ik had deze keer ook niet het gevoel dat film maken ongrijpbare magie is. Met dit project voelde ik het ambacht en was ik wakker en alert. Ik voelde mij een bewuste maker. Dit kwam ook doordat ik dit keer indirect, dus via anderen, het verhaal dat ik belangrijk vind heb kunnen vertellen. Ik had meer afstand waardoor ik het proces beter in handen had. Het was een experiment en een zoektocht en ik vind het resultaat geslaagd omdat het overeenkomt met wat ik wilde maken. Veel dingen zou ik nu anders doen, wat betekent dat ik heb geleerd, maar ik heb nergens spijt van.”

Still uit 'Ik Zie Jou'

Waarom koos je voor Regie-Televisie als studierichting?
Savannah: “Al heel mijn leven kijk ik graag televisie. Ik houd van veel verschillende programma’s: fictie, documentaires, kinderprogramma’s, reality, etc. Maar het liefst heb ik de hele dag praatprogramma’s op staan waar een sterk interview als een schaakspel verloopt. Televisie vind ik dus een geweldig medium maar eigenlijk ben ik met de opleiding begonnen omdat ik vol idealen zat en de wereld wilde verbeteren. Ik had ook op een zeepkistje kunnen gaan staan om leuzen de wereld in te gooien. Naast dat ik daar waarschijnlijk te laf voor ben, bedacht ik dat er op dit moment geen betere manier is om mensen aan te spreken dan via het audiovisuele medium. Inmiddels ben ik (hopelijk) wel een beetje af van mijn wijzende vingertje maar mijn werk gaat nog altijd van een boodschap uit.”

Wat is volgens jou vandaag de dag de rol van een maker?
Savannah: “Voor mij is het belangrijk om te luisteren naar wat een kijker wil zien zonder dat je je eigenzinnigheid verliest. Bij het ontwikkelen van een sterk format moet de doelgroep leidend zijn en is het de uitdaging je identiteit te behouden en idealistisch te blijven.”

Hoe voelt het om af te studeren?

Savannah: “Heerlijk, bevrijdend maar ook een beetje eng. Ik ben voldaan en nu klaar om mijn eigen weg te gaan.”

Wat neem je als maker mee uit je ervaringen op het RITCS?
Savannah: “Ik begon met mijn eerste filmopleiding omdat ik mijn verhaal wilde vertellen. Ik dacht dat het belangrijk was dat de wereld mijn ideeën, idealen en verleden leerde kennen. Dit heb ik vol overgave gedaan. Nu, 10 jaar later, besef ik dat wat ik wilde vertellen universeel is en dat eigenlijk alle verhalen dat zijn. Een verhaal staat nooit op zichzelf maar draagt talloze vertellingen in zich. Ik wil niet langer enkel in mijn eigen achtertuin spelen. Ik wil anderen een podium geven, wel met een vleugje Savannah, maar hun vertelling staat centraal. Omdat ik in alle verhalen wel iets herken zie ik mijn motto bevestigd: verhalen zijn universeel.”

Dit werk bekijken?

Als professional, RITCSer of toekomstig student kan je dit werk bekijken op RITCS ONLINE. Vraag je login aan en kijk naar 'Ik Zie Jou'.