Skip to main content
Zoeken

Deze voorstellingen werden geselecteerd voor het Theaterfestival!

Theaterfestival selectie Drama RITCS
  • Nieuws

De deuren van het theater mogen nog maar pas terug open of er waait alweer een frisse wind door de zalen. Het Theaterfestival maakte vandaag haar selectie bekend en in de programmatie mogen we maar liefst vier voorstellingen van onze studenten Drama onderscheiden. Vanaf 06 augustus 2020 kan je een plaatsje reserveren voor de voorstellingen die binnen de Covid-19 maatregelen hernomen kunnen worden. (Foto header: Kerlijn Van der Cruysen)

Over de geselecteerden

Het TheaterFestival is een plek waar publiek en professionelen elkaar treffen bij de selectie van een jury die een jaar lang voorstellingen heeft beoordeeld op hun artistieke en maatschappelijke relevantie. De selectie wordt algemeen aangezien als representatief voor tendensen in de sector.

Coupe Familiale

Realtime

In Realtime van alumni Dries Gijsels (Regie & Schrijven) en Femke Stallaert, Greg Timmermans (Acteren) en Eline Kuppens (Acteren) volgen we een theatermaker die een voorstelling probeert te maken over tijd. Maar het verleden ligt onbereikbaar ver achter hem en de toekomst wil maar niet beginnen. Terwijl het publiek ouder en ouder wordt, komt de première steeds dichterbij. Alumnus Podiumtechnieken Bert Van Dijck is verantwoordelijk voor de techniek, docent Bart Capelle deed de dramaturgie.

Gijsels en zijn crew scheppen een even rusteloos als intrigerend universum van waarzegsters en ex-geliefden, van vertragingen en deadlines, van te veel koffie en te weinig slaap. In een race tegen de klok proberen ze een nieuwe tijdzone te ontdekken, waar de aandacht niet versnipperd is en de tijd even kan uitrusten. (Foto: Wannes Cré)

Lees verder op theaterfestival.be

ACT

Coupe Familiale

‘Coupe Familiale’ is de voorstelling van alumnus Michaël Vandewalle en Silke Thorrez. Vandewalle studeerde Regie & Schrijven aan het RITCS en is docent binnen de Educatieve Master Podiumkunsten aan het RITCS School of Arts. (Foto: Kurt Van der Elst)

Grote families, kleine families, dikke families, dunne families, dansende of zwijgende families, gierige of kindergeld families. Overal ter wereld zitten mensen wel eens aan tafel met familie. Een huwelijk, een verjaardag of een jubileumviering. Een koffietafel of een spontaan zondagmiddagbezoek. Voor de één is het een kwelling,voor de andere de parade van het jaar en voor nog een ander blijft het bij een fantasie. Eén ding staat vast: we komen allemaal ergens vandaan. Elk van ons heeft een stamboom. Elk van ons heeft roots. Waar liggen onze wortels? Kunnen we ze verplanten?

Lees verder op theaterfestival.be

Mia Kermis

Mia Kermis van alumna Stefanie Claes (Regie & Schrijven) is een ode aan alle vondelingen die ooit hebben geleefd en aan de verbeelding en de nieuwsgierigheid naar onze oorsprong. Claes creëert in Mia Kermis een unieke beeldende taal zonder woorden waarmee ze het verhaal vertelt van een kind dat op zoek gaat naar haar eigen begin om zo te kunnen (op)groeien. Het resultaat is een intieme miniatuurvoorstelling voor volwassenen waarbij kinderen vanaf 10 jaar welkom zijn. (Foto: Kerlijn Van der Cruysen)

Lees verder op theaterfestival.be

ACT

In ACT verkent alumnus Kris Verdonck (Regie & Schrijven) verschillende aspecten van het menselijke bestaan op de rand het verdwijnen in het werk Samuel Beckett. ACT benadert Beckett op drie manieren: in een monoloog met teksten van Beckett, gespeeld door Johan Leysen (Stories and Texts for Nothing), een wetenschapper wordt uitgenodigd om te reageren op Beckett en een autonome scenografie die een mogelijk landschap voor een Beckett-tekst suggereert. (Foto: Kristof Vrancken)

Lees verder op theaterfestival.be

Who’s Afraid of Virginia Woolf

Alumnus Podiumtechniek Gilles Pollak verzorgt het lichtontwerp en de techniek voor de voorstelling Who’s Afraid of Virginia Woolf van WOLF WOLF.

Hoe wring je je als jonge speler in de huid van een personage met een rijke geschiedenis? Hoe breng je een moderne klassieker die al talrijke versies heeft gekend en door zowel amateur- als Hollywoodster werd opgevoerd? Samen met hun personages gaan de spelers het gevecht aan met waarheid en schijn. Langzaamaan wordt iedereen de fictie in gezogen. Ook in deze uitvoering is één ding zeker: het belooft een lange afterparty tot het licht wordt. En niemand blijft gespaard. (Foto: Leontien Allemeersch)

Lees verder op theaterfestival.be


Het TheaterFestival promoot de theatersector, daagt uit en stimuleert door de presentatie van zowel het meest belangwekkende van wat die sector te bieden heeft als het vernieuwende werk van jonge theatermakers.

Het festival wil deze editie openheid verdedigen, voorbij de geslotenheid, de polarisering, de beperkte verbeelding, het ons-kent-ons, de voorgeschreven antwoorden, de angst voor het onbekende, het eigen belang. In de wereld, in de stad, maar ook bij onszelf. Binnen deze krijtlijnen werken we vandaag hard aan de voorbereidingen van de voorstellingen en het reflectieprogramma.

Het TheaterFestival houdt opnieuw halt in Brussel. Kaaitheater wordt het kloppende festivalhart. Gevierde Brussels huizen als BRONKS, Beursschouwburg, KVS, Westrand/Dilbeek e.a. zijn onontbeerlijke festivalpartners.

Lees het volledige persbericht