Skip to main content
Zoeken

"In de klas staat het materiaal centraal"

RITCS Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten Thijs Lambert
  • Verhaal

In maart gingen de studenten van de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten met in totaal maar liefst 120 Brusselse kinderen creatief aan de slag. Kunstenaar-leraar in spe Thijs Lambert vertelt over zijn keuze voor de nieuwe opleiding.

Welke opleiding heb je hiervoor gevolgd aan het RITCS?

Ik ben afgestudeerd in de Master Drama-Spel. Het theater is een heel kleine wereld, dus wil ik mijn blik soms wel verruimen. Daarom heb ik al gewerkt als bouwvakker, barman, croupier in een casino, portier, taxichauffeur, en noem maar op. Ik doe dus allerlei soorten jobs, maar toch keer ik altijd terug naar het theater.

Volg je daarom de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten?

Bij elke job waaraan ik begon, wist ik dat het maar tijdelijk zou zijn. Nu ik mij onderdompel in het onderwijs, heb ik voor de eerste keer in mijn leven het sterke buikgevoel dat ik dit wil blijven doen. Ik zou heel graag lesgeven in het secundair onderwijs, omdat pubers nog heel vrij zijn in het spelen. Hoe jonger de kinderen, hoe priller de speelvreugde en hoe groter de fantasie om te implementeren.

Wat is het grootste inzicht dat je tot nu toe hebt meegekregen tijdens de opleiding?

Het belangrijkste in het leslokaal is niet de leerkracht, niet de leerling, maar het materiaal. Als je het materiaal op de eerste plaats zet, dan ga je ook een passie ontwikkelen bij de kinderen om daarmee te werken, zodat ze niet constant met zichzelf of met jou bezig zijn, maar met wat er geleerd moet worden. Dat vind ik een geweldig interessant gegeven om mee aan de slag te gaan.