Skip to main content
Zoeken

"De Educatieve Master levert een heel boeiende kruisbestuiving op"

RITCS EDUCATIEVE MASTER ELISABETH KLINCK
  • Verhaal

De studenten van de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten vormen een bonte bende van toneelspelers, jazzmuzikanten, theaterregisseurs en musicalacteurs. Kunstenaar-leraar in spe Elisabeth Klinck vertelt over haar keuze voor de nieuwe opleiding.

Wat is jouw artistieke praktijk?
Ik ben violiste en maak elektronische muziek. Als muzikant ben je vaak met veel projecten tegelijkertijd bezig. Zo heb ik onder andere een soloproject onder mijn eigen naam, ben ik vaste violiste bij het experimenteel muziekensemble Nemø en werk ik als freelancer bij verschillende orkesten en bands. Naast de Educatieve Master volg ik ook nog een opleiding Live Electronics aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel.

Waarom heb je gekozen voor de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten?
Niet alleen geef ik heel graag les, ik heb, zeg maar, ook een missie. In de manier waarop ik viool heb leren spelen lag de focus al te vaak op de fouten en het 'niet goed zijn' in plaats van écht te leren luisteren naar het instrument. Wat heb je juist gespeeld? Hoe komt het dat het zo klinkt en niet anders? Dat zijn vragen waarmee een muzikant opgeleid moet worden volgens mij. Als je kinderen echt leert openstaan voor wat er gebeurt dan zullen ze later veel vrijer zijn in hun spel én in hun persoon.

Waarom zou je toekomstige studenten aanraden om de Educatieve Master te volgen?
De groep is een mix van allerlei disciplines, waardoor er een interessante dialoog ontstaat vanuit verschillende invalshoeken. Het is fantastisch om te zien hoe de muzikanten in de les meer verbaal worden door te kijken naar de acteurs, die het woord zo machtig zijn. Omgekeerd bewonderen zij dan weer onze muzikale aanpak met bijvoorbeeld ritmische oefeningen die we met de kinderen doen. Dat levert een heel boeiende kruisbestuiving op.