Skip to main content
Zoeken

"Creativiteit is meestal niet efficiënt."

Kato Stevens
  • Nieuws

Voor haar bachelorproef ging cinematografe Kato Stevens een samenwerking aan met regisseur Loula Burnus. Samen realiseerden ze de kortfilm 'Sans Mots' over een dichter die via haar gedichten toenadering zoekt tot de profeet. "Bij het lezen van de synopsis was ik meteen geïntrigeerd. Op dat moment had ik nog geen idee hoe ik het verhaal in beeld ging brengen, waardoor ik het des te meer wilde doen. Het beloofde een interessante zoektocht en uitdaging te worden."

Hoe voelt het om af te studeren? Hoe blik je terug op het RITCS?

Kato: "Eigenlijk heb ik nooit echt het gevoel van afstuderen gehad. Na mijn laatste setdag op het RITCS in september begon ik de volgende dag meteen op een professionele set te werken. De zaken die ik wilde doen na mijn afstuderen, zoals een groot feest organiseren en een verre reis maken, kon ik door de omstandigheden niet doen. Het is dus allemaal naadloos in elkaar overgelopen. Enkel aan de belastingen voel ik dat ik afgestudeerd ben ;)"

Waarover gaat je bachelorproef en waarom wou je dit verhaal (mee) vertellen?

Kato: "Het gaat over een vrouw en haar relatie tot het hogere. Bij het lezen van de synopsis was ik meteen geïntrigeerd. Op dat moment had ik nog geen idee hoe ik het verhaal in beeld ging brengen, waardoor ik het des te meer wilde doen. Het beloofde een interessante zoektocht en uitdaging te worden."

Hoe ben je tot de gekozen visuele stijl gekomen?

Kato: "Babbelen, babbelen en nog eens babbelen. We hebben urenlang over scènes gepraat totdat ik het gevoel had te begrijpen wat de regisseur op elk punt in het verhaal wilde vertellen en het belangrijkste vond. Die essentie van de scène hebben we dan telkens gekoppeld aan een lichtsfeer om zo het verhaal in hoofdstukjes onder te verdelen."

Hoe is het creatieproces verlopen?

Kato: "De draaiperiode verliep behoorlijk vlot! Achteraf was ik zelfs een beetje verbaasd hoe rustig we sommige problemen hebben opgelost. Normaal zou ik zenuwachtig worden op zo’n momenten, maar dat was helemaal niet het geval. Ik voelde mij enorm op mijn gemak en kon helder nadenken in plaats van te panikeren. Dat laatste is volgens mij voor een groot deel aan de crew te danken. Mensen waarbij je je op je gemak voelt, zijn goud waard op een set."

Op welke aspecten van je eindwerk ben je het meest trots?

Kato: "Eigenlijk ben ik het meest trots op het feit dat ik het effectief gedaan heb. In het eerste jaar keek ik soms om me heen en vroeg ik me af ‘wat doe ik hier eigenlijk’. Awel, dit deed ik daar."

Wie zijn je grote (internationale) voorbeelden?

Kato: "Ik moet eerlijk toegeven dat ik van geen enkele cinematograaf zijn oeuvre kan beschrijven. Als ik interessante beelden zie, probeer ik eerder te achterhalen hoe die gemaakt zijn dan wie die gemaakt heeft. Vaak kom je dan natuurlijk ook wel bij de DOP terecht, maar ik vergeet hun namen helaas snel."

Wat zijn je plannen voor de komende maanden?

Kato: "Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen van de masterproef van Loula (zelfde regisseur als bachelor). Het is super leuk om terug met haar samen te werken! Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op set te staan in het lichtdepartement aangezien dat de richting is die ik uit wil gaan."

Wat neem je mee uit je ervaringen op het RITCS?

Kato: "Dat er vaak heel veel mogelijkheden zijn om iets aan te pakken of te maken en dat niet per se één manier de beste is. In het begin kon ik me soms doodstaren op wat nu het beste plan is terwijl je er soms gewoon aan moet beginnen. Of dat nu het meest efficiënte is of niet, creativiteit is meestal niet efficiënt."

VRAAG JE LOGIN AAN

BEKIJK HET WERK