Gaea Schoeters

Gaea Schoeters
Gastdocent

Gaea Schoeters is librettist, scenarist, journalist & auteur. 

Ze debuteerde met het reisboek Meisjes, moslims en motoren. Later volgden de romans Diggers, De  kunst  van  het  vallen,  Zonder Titel #1 en Trofee, de theatertekst Het Kanaal en het kinderboekje Marcel. Samen met componiste Annelies Van  Parys schreef ze o.a. de opera’s Private View (bekroond met de FEDORA - Rolf Liebermann Prize for Opera) en Usher (genomineerd voor de International Opera Award) en de muziektheatervoorstelling An Archive of Love (Operadagen Rotterdam). Voor theater maakte ze, samen met Trui Hanoulle, de jongerenvoorstelling Schaduwtrein, waarin minderjarige vluchtelingen & Steinerschooljongeren elkaars persoonlijke verhalen on stage vertelden. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. 

De veelheid aan genres waarin ze werkt biedt haar de mogelijkheid de voor- en nadelen van elke vorm te exploreren. Al haar werk situeert zich op het snijvlak tussen vormexperiment en maatschappelijk engagement; zeker in haar podiumwerk zoekt ze actief aansluiting bij actuele thema’s, die ze vervolgens in een bredere context onderzoekt.  

Tussendoor schrijft ze interviews en essays voor o.a. De Standaard, Rekto:Verso & diverse literaire tijdschriften, en werkt ze nog steeds (en graag) als (motor)reisverhalen-schrijver. Ze geeft ook vaak lezingen, over zowat alles wat met schrijven te maken heeft, is curator van The Dead Ladies Show (een samenwerking met Passaporta om ten onrechte vergeten vrouwen weer onder de aandacht te brengen) en doceert literair schrijven aan het Ritcs in Brussel. Tussendoor schopt ze regelmatig tegen de schenen van de wereld in opiniestukken en columns, maar altijd met de beste bedoelingen.