Skip to main content
Zoeken

Rehearsing Reality – workshop by Esther Severi / Een repetitie voor de werkelijkheid – Workshop door Esther Severi

  • FUTURE NARRATIVES

ENG

In the 1970s, a strong movement of politically engaged theatre emerged in Belgium. One of the collectives making waves at the time was Het Trojaanse Paard (The Trojan Horse), co-founded by Marianne Van Kerkhoven, who would later continue to make an important mark on the Flemish performing arts landscape as a dramaturge at the Brussels Kaaitheater. With their performances Het Trojaanse Paard wanted to raise and debate social issues from class struggle and women's rights to pollution. Inspired by Brazilian playwright Augusto Boal, they saw the here and now of theatre as a "rehearsal for reality”, their performances integrating participatory tools to dialogue with and mobilise the audience.

Today, only a few decades later, the history of Het Trojaanse Paard is almost forgotten, whereas the issues they addressed and the artistic strategies they used remain highly topical. In this workshop, we will read excerpts from the collective’s play scripts, study their methodology and explore how their work resonates in the present. With Het Trojaanse Paard in mind, what constitutes political theatre today? What realities should we rehearse inside the theatre space, so as to affect the reality that surrounds it?

Esther Severi is a doctoral researcher at RITCS/VUB and works freelance as a dramaturge and teacher.

Language: Dutch & English.

Image: Marianne Van Kerkhoven in the performance Het Trojaanse paard of de stuitbare opkomst van Victor de Brusseleire, 1970. Archive Rik Hancké

NL

In de jaren zeventig ontstond er in België een sterke stroming van politiek, geëngageerd theater. Een opmerkelijk collectief uit die periode was Het Trojaanse Paard, mede-opgericht door Marianne Van Kerkhoven, die later als dramaturge van het Kaaitheater een belangrijke stem werd in het podiumkunstenlandschap. Het Trojaanse Paard maakte theater om maatschappelijke thema’s als klassenstrijd, vervuiling en vrouwenrechten aan te kaarten en te bediscussiëren. Het moment van het theater diende, met de woorden van de Braziliaanse theatermaker Augusto Boal, als ‘repetitie voor de werkelijkheid’. In de voorstellingen werden participatieve technieken geïntegreerd om het publiek te betrekken en ermee in gesprek te treden.

Vandaag, zovele jaren later, is de geschiedenis van Het Trojaanse Paard bijna vergeten. De thema’s die het gezelschap aankaartte en de technieken die het gebruikte zijn echter heel actueel. In deze workshop lezen we fragmenten uit teksten van Het Trojaanse paard, kijken we naar haar werkmethode en zoeken we naar aansluiting met vandaag. Hoe zouden we in de geest van Het Trojaanse Paard vandaag politiek theater maken? Wat moeten we nu ‘repeteren’ in het theater, om mee te nemen naar de werkelijkheid er omheen?

Esther Severi is doctoraal onderzoekster aan RITCS/VUB en werkt freelance als dramaturge en docente.

Taal: Nederlands & Engels.

Afbeelding: Marianne Van Kerkhoven in de voorstelling Het Trojaanse paard of de stuitbare opkomst van Victor de Brusseleire, 1970. Archief Rik Hancké


Uitgelichte evenementen

Agenda