Skip to main content
Zoeken

‘Ontstituten’- lezing door Jan Vromman & Mariet Vrancken

  • FUTURE NARRATIVES

Terwijl het individu zich probeert te onderscheiden, zich in zijn eigenheid wil tonen en het als in een competitie opneemt tegen zijn medemens, lijkt dit individu zijn lot steeds minder zelf in handen te hebben.

Ook in de kunstwereld en het kunstonderwijs is deze tendens merkbaar. De subsidiepolitiek, de internationalisering, de competitie via festivals, het gevecht om media-aandacht, de macht van organisatoren en curatoren, de dominatie van het logo, de huisstijl, het managertaaltje… : er zijn voorbeelden te over van hoe de invloed van instituten en marktdenken binnen de kunsten steeds sterker wordt. We zijn elkaars rivalen en tegelijk staan we steeds machtelozer. We verliezen mensenmaat.

We lijken via het internet met alles en iedereen in verbinding te staan, maar hebben de banden met het beleven verbroken. We specialiseren, zonderen af, halen uit elkaar. De 'instituten’, groeien, zwellen aan, controleren en verliezen tegelijk aan betekenis en efficiëntie. Hoog tijd om te ‘ontstituten’.

Over Jan Vromman

Jan Vromman is documentairemaker en docent aan RITCS School of Arts. Jan twijfelde ooit tussen studeren voor licentiaat geschiedenis en filmregisseur. Intussen is het vooral het maken van documentaires geworden en niet weinig betreft het onderwerpen die onderzoek, standpunt, historisch inzicht vragen. Documentaires als ‘Zolang er Scheepsbouwers zingen’ en ‘De Kunst van het Boomhakken’ of ‘Le petit jeune homme de Binche’ getuigen daarvan.

Maar het denken blijft multimediaal en transversaal. Nieuwsgierigheid dreef Jan Vromman ook naar theater, sociaal-artistieek projecten, installaties en zelfs fictiewerk. Waar audiovisueel werk vaak een personage als drager voor een film neemt, kies ik graag voor een maatschappelijk, breed gegeven. Betrokkenheid en emotie mogen inzicht en analyse niet in de weg staan. Zijn documentaire: ‘De Geschiedenis van het Varken (in ons)’ is daar een illustratie van. Geen echt journalistiek werk in de zin van het zich vastbijten in een actualiteit, maar eerder een meditatie die het heden situeert a.h.v. de gehele voorgeschiedenis.

Over Mariet Vrancken

Mariet Vrancken werkte vanaf 2001 als leraar, directeur en begeleider in het secundair en volwassenenonderwijs, daarvoor was ze actief in de privé sector. Sinds 2012 begeleidt ze vooral secundaire scholen bij effectieve evaluatie, innovatief onderwijs, gemotiveerd leren en hybride leren.

Mariet staat mee aan de basis van de innovatieve secundaire school De MET Leuven, een school die zich helemaal anders organiseert, met véél autonomie, zelfsturing en verantwoordelijkheid voor de leerling. Daarbij worden de eindtermen en het gevalideerd doelenkader wel degelijk gerespecteerd, maar komt men los van bestaande structuren (zoals klassen, leraren en lessenroosters).

Mariet vertelt over de werking, organisatie en visie van De MET als voorbeeld van ‘hoe het ook anders kan’, zelfs in een instituut als ‘de school’.

Taal: Nederlands

Uitgelichte evenementen

Agenda