Skip to main content
Zoeken

An Experiment in Leisure (2016-2019) & For Now (2017)

  • CINEMA RITCS

In samenwerking met Auguste Orts vertonen wij volgende films:

An Experiment in Leisure (2016-2019)
Manon de Boer

NL Diverse kunstenaars dialogeren met teksten van psychoanalyticus Marion Milner (1900-1998) die handelen over concentratie, het lichaam, herhaling, dagdromen en een open tijd als voorwaarden voor creatie. Deze stemmen en de stiltes ertussen volgen hun eigen ritme, afgewisseld met beelden van een Noors zeegezicht en werkplekken van de kunstenaars. De geluiden van de Noorse kust creëren een parallelle ruimte. De ervaring van tijd resoneert met Milners idee van vrije tijd: geen moment in tegenstelling van arbeid, maar een tijd die ons toelaat waar te nemen en vrij te denken zonder een onmiddellijke doel.

Excerpts of texts by psychoanalyst Marion Milner (1900-1998) on concentration, the body, repetition, daydreaming and open-ended time as conditions for creation are read and reflected on by different artists. These voices and the silences in between them, images of a seascape in Norway and of the artists’ workspaces, as well as sounds at and near the Norwegian coast create parallel spaces, each following their own rhythm. The resulting experience of time resonates with Milner’s idea of leisure : not a moment opposed to work, but a time allowing us to perceive and think freely without an immediate objective.

“An Experiment in Leisure” by Manon de Boer, 16mm scanned to digital file, color, 1:66, stereo, Dutch, English & French spoken, English subtitled, BE, 2016, 36'

For Now (2017)
Herman Asselberghs

Een trage camerazwenking en een harde montagesprong zijn de centrale bewegingen in “For Now”. Ze tonen verplaatsingen zonder reis. Er is de natuur, de wind, de bewegingen die vanzelf ontstaan: misschien vormen zij de eigenlijke inzet? De film voltrekt zich in golven. Publieke plekken, parken en pleinen – Levinsky Park, Habima Square, Lion Square, Zucotti Park, Maximiliaanpark, Times Square – en pastorale landschappen aan de uiteinden van de Middellandse Zee komen en gaan. Varianten op gebeurtenissen: mensen wachten, passeren, leven hun levens, doden de tijd. Contrasten vervagen: tussen vluchtelingen en burgers, toeristen en activisten, Israëli’s en Palestijnen, Europeanen en Amerikanen. De bezwerende herhalingen van toevallige verwantschappen, van identieke camerabewegingen ook, onderstrepen Asselberghs’ resolute keuze om na de gebeurtenissen te filmen. Hier geen vluchtelingen in beeld, geen manifestanten of soldaten, geen spektakel. Een film naast de kwestie en naast de tijd, met de vinger op de kwesties van deze tijd.

In times of great turmoil, time comes to a standstill. The central two movements in For Now are panoramic shots and firm, vertical edits. They show shifts of place without the journey. Nature, the wind, movement occurring on its own: this seems to be the film’s real subject matter. The film unfolds in waves. Locations appear, disappear, and come round again – Lewinsky Park, Maximilian Park, Habima Square, Lion Square, Zuccotti Park, Times Square or pastoral landscapes at opposite ends of the Mediterranean Sea. The actions are the same: people wait, pass by, kill time. The contrasts between refugees and citizens, tourists and activists, Israelis and Palestinians, Europeans and Americans: all become less clear. The repetition of these blurred relationships, Asselberghs’ decision to film after the fact, the enigmatic inclusion of hand signals – all these work together to reveal a distinct constellation in which things come together momentarily before taking their leave. It is a film running alongside events, alongside time. A contemporary film in the pure sense of the word – a way of being with time.

Video, color, 4:3, stereo, Dutch spoken (EN st), BE, 2017, 32’

An Experiment in Leisure (2016-2019) & For Now (2017)
OVEN - 70’
Met Q&A tussen de makers en Camille Bourgeus
Made in Belgium I.s.m. Auguste Orts

Uitgelichte evenementen

Agenda