Klimax: Short Films for Climate Activism
- film
- talk

XL AIR, de studentenradio van RITCS School of Arts, nodigt je uit op de tweede editie van het geluidskunstfestival: “Everybody Hertz”. Je duikt meteen in de veelzijdige wereld van de geluidskunst met intrigerend werk van alumni en geluidskunstenaars.
PLANNING:
10:00 - 22:00 (doorlopend) BLACKBOX:
Lotte Nijsten en Gillis Van der Wee (alumni - Landforms): installatie “There are tides and flows in this body”
17:00 - 19:00 CINEMA RITCS:
Lotte Nijsten en Gillis Van der Wee: Talk & Q&A
Soumaya Phéline: demonstratie & interview
20u - 22u: RITCS café
12V5: concert
Tout est cassé: concert
Lotte Nijsten en Gillis Van Der Wee (Landforms)
There are tides and flows in this body
'There are tides and flows in this body' is een meerkanaalsinstallatie op het snijpunt van geluidskunst en sculptuurpraktijk die de luisteraar meeneemt in de unieke geluidswereld van de Brusselse ondergrond. Aan de hand van betonnen waterschalen en luidsprekers creëren Lotte Nijsten en Gillis Van der Wee een waterig klanklandschap dat de fysieke relatie tussen geluid en ruimte verkent.
Deze installatie kwam tot stand in samenwerking met Werktank, STUK en C-Takt.
Soumaya Phéline
Demonstratie & interview
Soumaya Phéline is sinds 2006 actief als promotor en DJ in de Brusselse muziekscene. Ze houdt zich ook bezig met ‘CDJ-exploratie’, waarbij ze zich richt op de technische aspecten van DJ-en en haar werk afstemt op opkomende scratch-technieken en ‘turntablism’. Ze begon in 2025 een residentie bij Q-O2 om haar muziekpraktijk te ontwikkelen. Voor 'Everybody Hertz' zal ze haar praktijk demonstreren, gevolgd door een Q&A.
12v5/ Emmanuel Morvan
bricolages sonores
‘12V5’, dat zijn ruitenwissermotoren, roestige mechanismen in beweging, stoffige deeltjes van dissonante instrumenten, zuchtende lichten, uitgestrekte schaduwen... Het is alsof je kijkt naar een arbeider die opgesloten zit in een vreemde fabriek en een gammele machine bedient die in elkaar gezet is om niets anders dan geluid en poëzie te produceren.
Tout est cassé /Thomas Pailharay
Robotique de fortune
‘Tout est Cassé’ is het soloproject van Thomas Pailharey, en bevindt zich op de grens tussen een concert en een kinetische installatie, bestaande uit in elkaar geflanste geluidsautomaten die ons de kans geven om een levend geheel te zien en te horen, bevolkt door geluiden en bewegingen. De automaten worden bestuurd door gehackte elektronische sequencers, waarbij elk element zijn eigen rol speelt. Daardoor ontstaat een absurd, overlopend kinetisch orkest van onstuimige ritmes en rauwe, getextureerde geluiden.