Skip to main content
Zoeken

Adoption (1975) - Márta Mészáros

  • CINEMA RITCS

Kata werkt in een fabriek. Als 43-jarige weduwe heeft ze al een tijdje een verhouding met een getrouwde collega. Ze wil een kind, maar haar minnaar wil er niets van weten. Dan ontmoet Kata de zeventienjarige Anna, die in een tuchthuis woont, en neemt de jonge vrouw onder haar hoede. Ze laat Anna in haar appartement verblijven zodat ze tijd kan doorbrengen met haar vriend; de twee vrouwen hebben lange gesprekken en bouwen een intieme vriendschap op.

In stilstaande beelden en lange takes vertelt Márta Mészáros het verhaal van een lieflijke vriendschap tussen een eenzame vrouw en haar ‘proefloopdochter’. De camera verkent de lichamen van de twee protagonisten met een tederheid die haar gelijke vindt in de gevoeligheid waarmee de film hun innerlijke bekommernissen en hun verlangen naar menselijke warmte in een koude wereld onthult. Met ADOPTION werd Márta Mészáros in 1975 de eerste vrouwelijke regisseur die een Gouden Beer won op de Berlinale.

ADOPTION werd in 2019 gerestaureerd door het Hongaarse Nationale Filmfonds.

Adoption (1975) - Márta Mészáros
89’ - OV-EN
Classics Restored
Inleiding: Anke Brouwers

English

Kata is a 43-year old widower, working in a factory. She’s been seeing a married coworker for a while and hopes to have his baby – but he refuses. Kata meets Anna, a seventeen-year-old living in a penal institution, and takes her under her wing. She lets Anna stay in her apartment so that she may spend some time with her boyfriend; the two women build an intimate friendship over their long talks together.

With stationary shots and long takes, Márta Mészáros tells the story of a loving friendship between a lonely woman and her “try-out daughter”. The camera explores the bodies of the two protagonists with a tenderness only matched by the sensitivity with which the film reveals their internal strife and desire for human warmth in a cold world. ADOPTION (1975) made Márta Mészáros the first woman director to win a Golden Bear at the Berlinale. It was restored in 2019 by the Hungarian National Film Fund.